Week 12 – 5 mei t/m 11 mei - Reisverslag uit Dalung, Indonesië van Ruud Custers - WaarBenJij.nu Week 12 – 5 mei t/m 11 mei - Reisverslag uit Dalung, Indonesië van Ruud Custers - WaarBenJij.nu

Week 12 – 5 mei t/m 11 mei

Door: Ruud Custers

Blijf op de hoogte en volg Ruud

11 Mei 2014 | Indonesië, Dalung

Maandag: begon de week met les van Pica over Bahasa Indonesia. De taal gaat nu steeds beter.
Na de middag hebben we weer les gehad over de cultuur en hebben we traditionele Balinese traktaties gemaakt met rijst, honing, bruine suiker, pindas, bananen en kokos.
Deze waren erg lekker en niet moeilijk om te maken.
Na de les hebben we een vergadering gehad met de directeur van de school. Hij vond mijn project idee erg interessant en de speaker die ik gemaakt had van bamboe erg leuk, hij wou er zelf ook een.
Verder heb ik deze dag winig gedaan omdat we veel les hadden.
s ‘Avonds alleen veel huiswerk gemaakt voor de volgende dag.

Dinsdag: in de morgen begon de les van Maria over the Mystery of Capital. Tijdens deze les moesten we debatteren met als onderwerp enkele hoofdzaken van het boek.
Na de les had ik afgesproken met Yayan dit was een vriend van Pica die mooie pakken kon maken.
Hij heeft me allerlei verschillende modellen, kleuren en stoffen laten zien. Uit eindelijk heb ik er eentje samengesteld, en zondag zal die klaar zijn.
Toen dat gebeurd was ben ik met Evan weer naar Sukawati gereden om te kijken of Wayan zijn houtsnijwerk voltooid had. Hier heb ik toen eindelijk de kettinkjes en armband kunnen ophalen.
Toen we terug kwamen op de campus ben ik aan mijn presentatie begonnen voor morgen. Dit was erg veel werk omdat ik nog niks had voorbereid. Tegen de avond kwam Evan ook om zijn deel van de presentatie af temaken. Zo hebben we deze avond opgemaakt.

Woensdag: begon de les van Maria met onze presentatie. Dit was deel twee, dus moest ik met Evan over het zelfde bedrijf vertellen. De presentatie was erg goed verlopen. Na deze les hebben we nog begeleiding gehad van Chris over ons tentamen volgende week. Hij heeft ons tips gegeven waar we op moeten letten met studeren.
Na de les heb ik nog wat huiswerk gemaakt en aan mijn project gewerkt. Tegen de avond aan ben ik nog een stuk gaan rijden. Eerst richting Seminyak om te kijken naar de tijden van het postkantoor. En daarna ben ik naar de Pura Taman Ayun gereden. Dit is een erg mooie tempel en staat aangeschreven als erg mooi te bezichtigen.
Toen ik daar aangekomen was, werd het al schemerig dus moest ik snel zijn. Na het zien van deze tempel ben ik richting huis gereden en onderweg nog ergens gegeten.

Donderdag: hadden we les van Chris over de informatie die in het tentamen van volgende week zou komen. Deze les duurde niet lang, dus ben ik na de les op m’n scooter gesprongen en richting Ubud gereden. Hier heb ik van allerlei mooie plekken bezichtigd, zoals: de Goa Gajah (olifanten grot), de Gunung kawi tempel en natuurlijk de mooie rijstvelden. Hier heb ik ook nog wat gedronken met een prachtig uitzicht. De Gunung kawi tempel was leuk om te zien, want op dat moment waren er enkele mensen zich aan het wassen.
Verder heb ik alleen nog maar wat rondgereden tussen de rijstvelden en nog wat mooie foto’s genomen.
Tegen de avond heb ik nog wat aan mijn huiswerk gewerkt.

Vrijdag: had onze leraar Pica een excursie geregeld naar zijn geboorte dorpje. Hier zouden we zijn ouders ontmoeten en met oma gaan koken op traditioneel Balinese wijze. Het koken was erg leuk. Ik was verantwoordelijk voor het vlees ook moest ik enkele kokosnoten openen.
Na het koken hebben we samen gegeten, en heeft Pica ons uitgelegd wat we konden verwachten de rest van de dag. We gingen namelijk naar een Balinese bruiloft. Deze leek erg veel op de bruiloft waar ik enkele weken geleden was geweest. Alleen de ceremonie was totaal anders omdat ik dit keer in de middag plaatsvond.
Het zag er allemaal erg kleurrijk uit en veel aparte rituelen. Wij waren natuurlijk ook allemaal op Balinese wijze gekleed.
Na de bruiloft zijn we naar een groot meer/waterzuivering gaan kijken.
Toen we terug waren op de campus was iedereen gaar en heb ik erg weinig gedaan.

Zaterdag: was mijn VERJAARDAG! Al voelde dat op het begin niet zo. s’Morgens wilde ik graag wat ondernemen maar helaas wilde niemand mee. Dus ben ik zelf richting het zuiden gereden. Hier heb ik enkele mooie stranden ontdekt. Helaas weet ik de namen van deze plekken niet. Ik ben ook naar Nusa dua beach gereden en heer heb ik met enkele jongens van Java in het water gehangen.
Ook ben ik richting Greenbowl beach gereden dit was een erg mooi strand met flinke golven. Dit is echt een ideale plek om te surfen.
Bij een strand waar ik de naam niet meer van weet heb ik Adi leren kennen. Hij en zijn familie wonen en werken in Nusa dua. Hij was een toffe vent die de eerste was die me feliciteerde en me op een pilsje trakteerde.
Rond 6 uur ben ik richting huis gereden. Dit was niet zo goed gepland omdat het erg druk was op de weg. Toen ik terug was heb ik me snel gedoucht en even ontspannen. Want om 8 uur had ik alweer in Kuta afgesproken met een Hendra. (een contact persoon van Peter en Marlous) Hendra was een aardige vent die shirts levert voor Pentjak silat. Na dat ik met Hendra had afgesproken zou ik enkele Indonesische vrienden treffen hier in de beachwalk in Kuta.
Toen kwam bijna iedereen, we waren met ongeveer 10 mensen. Dit had ik niet verwacht, ze hadden zelfs cadeaus gekocht!
Na samen wat eten, drinken en kletsen zijn we naar een karaoke bar geweest en ons hier tot laat in de avond vermaakt. Het was zo erg dat ik bijna mijn stem verloren was.
Dus toch nog een geslaagde verjaardag gehad! En iedereen nog bedankt voor alle felicitaties, en lief dat jullie aan me denken.

Zondag: na lang uitslapen en een goede douche, ben ik begonnen aan mijn tentamen leren en ander huiswerk. Hier ben ik de hele dag mee bezig geweest. Tussendoor heb ik nog wat kleine dingen ondernomen zoals naar het postkantoor en de Photo shop gaan. In de avond ben ik nog met Corinna richting Denpasar gereden om een cadeau te halen voor Poppy.
De rest van de avond deze blog getypt en verder geleerd voor het tentamen.

  • 11 Mei 2014 - 18:07

    Marlous:

    Nu leren, het serieuze werk! Succes.

  • 14 Mei 2014 - 17:50

    Ma:

    Ruud leuk weer van je te horen dat ,t goed gaat ,leuke foto,s
    En nu maar leren voor je tentamen,dat zal wel lukken he,en als je terug bent,ook voor ons Balinees koken.
    fijn dat je toch een leuke verjaardag hebt gehad.

    Gr. Opa Oma.

  • 18 Mei 2014 - 14:30

    Nel En Sraar Klerken :

    Hallo Ruud

    Ik heb gehoord dat jij jarig ben geweest dan wensen wij jou nog PROFICIAT
    Ik heb jou foto's allemaal eens goed bekeken er zijn prachtige foto's bij
    Wat zit jij daar in een zeer mooi omving, geniet er maar lekker van de tijd is zó om.
    Wij wensen jou veel succes met je leren daar, en genieten van al dat mooi daar
    Kunnen ze daar ook asperges há há ????


    Groetjes Sraar en Nel

    en tot in Maasbree

  • 20 Mei 2014 - 01:58

    Ruud:

    Nog bedankt sraar en Nel, en leuk det ge mich auk door volgen!
    Ik geniet heel nog elke daag... Maar heej heben ze allein greune asperges en zelfs die smaken neet wie thoes.

    En Oop en Oma tuurlijk zal ik veur uch Balinees koken.

    Groetjes Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 15 Feb. 2014
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 27107

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 11 Juli 2014

Bali

Landen bezocht: