Week 20 – 30 jun t/m 6 jul - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ruud Custers - WaarBenJij.nu Week 20 – 30 jun t/m 6 jul - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ruud Custers - WaarBenJij.nu

Week 20 – 30 jun t/m 6 jul

Door: Ruud Custers

Blijf op de hoogte en volg Ruud

06 Juli 2014 | Indonesië, Batavia

Maandag: begon de week met les over het boek: The one thing you need to know. Deze les kregen we uitleg over het boek en de opdracht om een hoofdstuk te lezen en een pagina te schrijven over wat je geleerd hebt met hierbij een passende quote.
Na de les kwam Pica langs om ons te vertellen wat we moeten studeren voor woensdag.
Toen de les was afgelopen heb ik nog wat aan mijn project gewerkt en daarna naar Kuta gereden.
Hier zou ik Jenny treffen bij de Discovery mall. Ik had namelijk met haar afgesproken, om met haar naar de rockbar te gaan omdat zij hier nog niet geweest was. Dit blijft een mooie plaats om naar toe te gaan.
Na dat we bij de rockbar wat gedronken en gegeten hadden zijn we nog naar het strand geweest in Nusa Dua om hier te relaxen en kijken naar de sterren.

Dinsdag: had ik een vrije dag omdat Pica de dag ervoor al had uitgelegd wat we moesten studeren. Dus heb ik s’morgens eerst uitgeslapen en ben ik begonnen aan mijn bahasa studie. In de middag had ik met Kevin afgesproken rond een uur of 2. Hij verblijft trouwens momenteel in Ubud en had een scooter gehuurd. Na dat Kevin een half uur te laat was, dacht ik dat er iets gebeurd was. Maar nee hoor daar stond hij ineens voor mijn deur vol verhalen wat hij allemaal de voorgaande week had meegemaakt. Hij was later aangekomen omdat de politie hem had aangehouden.
Na dat we hadden bij gekletst heb ik Kevin meegenomen naar de barbershop. Dit was advies van mijzelf. Kevin wou in eerste instantie niet maar als ik zou gaan dan liet zij zich ook knippen.
Dit was leuk om te zien, hij was aan het genieten maar tegelijkertijd zag ik vaak een middelvinger.
Na de knip beurt zijn we saté gaan eten met lonton en als toetje gefrituurd ijs.
Toen we gegeten hadden moest Kevin helaas weer terug naar Ubud omdat hij de scooter die avond moest terug brengen.
Toen ben ik teruggegaan naar mijn kamer om nog wat te studeren. In de avond ben ik samen met Laura, Evan en Febri in Denpasar soerabi gaan eten. Dit is een Javanese pannekoek met verschillende vulling en topping.
Na het eten moest ik snel terug naar huis om verder te studeren voor de volgende dag.

Woensdag: begon mijn Bahasa Indonesia tentamen om 9 uur. Heb begon met een schrijf toets, daarna spreken en als einde moesten we een Indonesisch lied zingen.
Na de toets heb ik eerst lekker niks gedaan en toen met Laura naar de Beachwalk in Kuta om een kaartje te kopen voor de bioscoop.
Verder heb ik nog enkele spullen gekocht om mee naar huis te nemen. Na het shoppen was het terug naar de bios en genieten van de film.
Na de bios was het terug naar huis en naar bed toe.

Donderdag: had ik mijn laaste les over: one thing you need to know. Na de les moesten we ook onze bijdrage aan dit boek opsturen. Verder hebben we tijdens de les nog gepraat over alles wat we geleerd hebben tijdens deze studie.
s’Middags heb ik mijn project afgewerkt en opgestuurd naar mijn leraren, nu hopen dat alles wordt goedgekeurd. Na de studie ben ik met Evan naar zijn vrienden gegaan en hebben we rondgehangen in Denpasar.
s’Avonds ben ik samen met Evan, Febri en Dodi gaan eten bij een goede noodle zaak. Hier werd ik uitgedaagd om de Sumo schotel te bestellen. Dit was een porti voor 5 personen. Als ik deze zou opeten werd het voor mij betaald, anders was het voor eigen rekening. Dit heb ik geweigerd want de portie was ABNORMAAL groot. Na het eten was het weer terug naar huis.

Vrijdag: had ik s’morgens mentor les van Chris en Christine over hoe de volgende week eruit zou zien, deze les duurde niet lang. Na de les heb ik eerst nog aan mij project gewerkt en toen ben ik met Laura naar Denpasar gereden om te kijken voor enkele spullen voor mijn terug reis naar Nederland.
Ik had nog een powerbank nodig omdat die van mij hier kapot was gegaan.
Nadat we alle spullen gevonden hadden, was het terug naar mijn huis om even te relaxen. Want een uur later hadden we al afgesproken met Evan en Febri om naar het Bali Art Festival te gaan.
Hier hebben we genoten van traditionele Balinese muziek en cabaret. De cabaret was voor mij natuurlijk moeilijk te begrijpen. Maar met wat hulp van de anderen snapte ik ook wat er gezegd werd.
Op het festival terrein waren erg veel kraampjes waar je allerlei verschillende soorten eten kunt krijgen. Mijn avond eten die dag was. Lawar gemaakt van een soort kwartel en saté van slakken en hagedis.
Als toetje hadden we Kupis gehaald. Dit is een soort pannenkoek/koekje wat als waffel gebakken wordt met vulling.
Na het eten en nog wat rondlopen en kijken bij verschillede verkopers zijn we naar huis gegaan.

Zaterdag: ben ik s’morgens op tijd naar Poppy gereden, we hadden namelijk afgesproken dat we samen naar Pura Lempuyang zouden rijden. Dit is helemaal in het oosten van Bali en zou dus erg lang kunnen duren.
Toen ik Poppy had opgehaald zouden we eerst nog even langs haar oma gaan. Zij wou mij namelijk graag ontmoeten. Haar oma was een lief klein vrouwtje vol met vragen.
Nadat we bij haar oma waren geweest was het op weg richting het oosten. Onderweg zijn we nog gestopt in Saba om een sarong terug te brengen naar Huize Toebosch (Grand Prengel Ayu).
Hier heb ik afscheid genomen van Dewi. (En ja Marlous ik heb Dewi ook een “Big hug gegeven van jullie)
Ook ben ik met Poppy even in Klungkung geweest om te ontbijten en enkele Balinese koekjes voor onderweg te kopen.
Daarna was het weer de scooter op en op weg naar Lempuyang. Bij aankomst was het geweldig om er naar toe te rijden. Het is namelijk een tempel met verschillende fases. Elke tempel ligt weer hogen en als je ze allemaal wilt zien moet je 1700 traptreden lopen. Ik ben met Poppy naar de top geweest door weer en wind. Want hoe hoger we klommen, hoe kouder en natter het werd.
Poppy had er wel moeite mee maar gelukkig voor mij is ze licht. Dus heb ik ze op mijn nek gezet en enkele meters naar boven gebracht.
We hebben trouwens bij elke tempel moeten bidden omdat dit een goede dag was om naar de tempel te gaan. Dus zoals je het kunt raden moest ik in mijn traditionele kleren naar boven. Dat traplopen gaar prima met zo’n sarong…pff.
Na dat e bij de temple waren geweest zijn we terug richting Denpasar gereden. Poppy lag te slapen achter op de scooter dus ik kon flink vaart maken.
We hadden besloten om de gaan eten bij Bali Art Festival omdat hier veel verschilde soorten eten en activiteiten is.
Na lekker gepicknickt te hebben zijn we nog naar het attractie gedeelte gegaan en hier hebben we nog een rit in het reuzenrad gedaan. Ook waren hier veel kleren te koop. Ik kwam thuis met twee bloezen en Poppy met een nieuw paar schoenen.
Dit was een erg leuke dag!! Truste

Zondag: was het s’morgens eerst een beetje uitslapen en dan werken aan mijn presentatie voor aankomende dinsdag. Rond de middag had ik met Laura afgesproken om naar Pandawa beach te gaan. Dit is een prachtig strand met mooie grote beelden in de berg en een super panorama uitzicht.
Na lang op het strand hangen, zwemmen en relaxen was het al bijna avond. Toen zijn we terug naar huis gereden maar nog even langs gegaan bij een plek waar alle godsdiensten bij elkaar komen. Op deze plek vind je namelijk een Christelijke kerk, langs een Moslim moskee, langs een boeddhist tempel, langs een Katholieke kerk, en als laatste natuurlijk een Hindoe tempel. Dit was erg uniek om deze gebouwen langs elkaar te zien.
Om de terug weg zijn we gaan eten bij Pizzahut, even wat anders dan rijst…
De rest van de avond heb ik nog wat aanpassingen moeten maken aan mijn project en presentatie.
Trouwens ik heb mijn cijfers voor Bahasa Indonesia terug. Ik heb een 8,5 voor het schrijf en spreek gedeelte van de toets, en een 10 voor zingen!

  • 06 Juli 2014 - 19:35

    Marlous:

    Je hebt toch wel een video gemaakt van je zingen? Dat willen we niet missen.
    En in het reuzenrad? Waaghals, heb je wel gechecked of de schoeven allemaal vast zaten? Daar twijfelde ik wel aan toen we dat gezien hebben.

  • 06 Juli 2014 - 22:55

    Ruda:

    Ruud, wat weer een geweldige foto's. Pas maar op dat je geen cultuurshock oploopt als je eenmaal terug bent in ôs Bree. Tellen de dagen af. Geniet nog maar lekker deze laatste paar dagen. Ik wist dat je goed kon zingen, maar in het Indonesisch! Ben benieuwd. Doe ze daar voor je weggaat nog even de groeten van ons. We gaan zeker nog een keertje samen met je terug!

  • 07 Juli 2014 - 10:22

    Gerdy:

    Ha Ruud,
    Dig bis eine echte indo gewaore!! Fijne foto's weer en veurluipig hoofse neet mier nao de kapper!!
    tot gauw groetjessssssssssssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 15 Feb. 2014
Verslag gelezen: 7172
Totaal aantal bezoekers 27122

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 11 Juli 2014

Bali

Landen bezocht: