Week 13 – 12 mei t/m 18 mei - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Ruud Custers - WaarBenJij.nu Week 13 – 12 mei t/m 18 mei - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Ruud Custers - WaarBenJij.nu

Week 13 – 12 mei t/m 18 mei

Door: Ruud Custers

Blijf op de hoogte en volg Ruud

18 Mei 2014 | Indonesië, Komodo

Maandag: begon de dag met les van Heather over ons individueel project. Zij wou graag weten hoe ver we waren en of we nog hulp nodig hadden. Deze les ging vooral over het project op papier krijgen, met hierbij enkele tips die we konden gebruiken.
Na de les heeft Chris ons nog uitleg gegeven over het tentamen wat we morgen kunnen verwachten.
Hij heeft ons grondig verteld wat er gevraagd kan worden.
Na de les heb ik de rest van de dag alleen nog maar geleerd op mijn kamer. Tegen de avond ben ik nog uitgenodigd om plaats te nemen in het restaurant van Undhira (mijn school) om hier gast te zijn, en een 4 gangen dineer te eten met de hierbij horende cocktails. Ik zij natuurlijk niet nee…
Ik zat samen aan een tafel met Steven een leuke vent, waar ik volgens mij wel vaker mee zal optrekken.
Na een flinke maaltijd weer verdergegaan met de studie tot laat in de avond.

Dinsdag: ben ik vroeg opgestaan voor een goed ontbijt en nog even te leren voor dat het tentamen begon. Het tentamen verliep redelijk, maar had er toch meer van gehoopt.
Het cijfer krijg ik binnen nu en 4 weken terug.

Na de les was ik klaar met school. Dus ben ik met Evan richting Denpasar gereden. Eerst zijn we bij een paar van zijn vrienden langsgegaan en hier wat rondgehangen. Hier heb ik ook koffie joss geprobeerd. dit was koffie met houtskool erin. Ik weet ut… Het klinkt raar, maar smaakte niet slecht.
Nadat we bij zijn vrienden waren geweest zijn we wat gaan eten.
Evan wist een goede tent te vinden waar ze varkensvlees klaarmaken op de manier van zijn streek. Evan komt namelijk uit Sumba. (oosten van Indonesië) Dit eten was erg lekker, vooral de sambal was erg apart omdat deze: zoet, zuur en pittig was.
Na het eten zijn we richting enkele winkels gereden. Er was een geweldig winkelcentrum met erg veel korting en een groot assortiment aan spullen. Hier moet ik voordat ik terug kom nog even wat spullen halen.
s’Avonds toen ik terug kwam op de campus heb ik allen nog maar wat series gekeken.

Woensdag: hadden we les van Pica, nou ja les… We leerde een Penjor maken. Dit zijn de versieringen die je langs de weg ziet tijdens een ceremonie. Na de les waren we weer uitgenodigd om te eten in het restaurant van Undhira, dit keer voor een lunch van 4 gangen.
Na het eten ben ik gaan shoppen voor enkele producten voor mijn project. De winkles lagen dicht bij Evan’s huis dus hij ging wel even mee.
Nadat ik de spullen verzameld had, heb ik nog even met Evan gerelaxed en een grote kerk bekeken.
En toen terug naar huis. Hier heb ik aan mijn project gewerkt en mijn tas ingepakt voor morgen.
Morgen ga ik namelijk s’morgens een eilanden trip maken met Corinna.
In de avond ben ik nog Met Corinna en Vivi wat gaan eten en toen was het tijd om te relaxen op mijn kamer. Ik heb wel erg veel zin in morgen ;)

Donderdag: werden Corinna en ik s'morgens vroeg opgehaald om naar Padang bay te gaan.
Hier gingen we op de boot richting Lombok. Bij aankomst op Senggigi (haven van Lombok) zijn we naar de andere kant van het eiland gereden met een bus. Hier wachte een bootje op ons geschikt voor ongeveer 30 personen. Vanuit hier gingen we richting Gili Bola. Het is erg gezellig op de boot. Er zijn Duitsers, Russen, Engelsen, Amerikanen en ik en een fransman.
We slapen op het deck en de bedden liggen erg knus tegen elkaar aan. De wc is knudde en er is geen douche, maar deze is ook niet nodig voor een paar dagen.
Verder heb ik de dag doorgebracht op de boot en een prachtige zonsondergang gezien over het water. Dadelijk ga ik slapen en gaat het verhaal morgen verder.
De boot tuft ondertussen gewoon door! Truste x
Vrijdag: Begon de dag s’morgens met een ontbijt van brood. Toen kwamen we aan op Moyo Island. Hier hebben we gesnorkeld en prachtige vissen gezien. Na het snorkelen hebben we Moyo Island bezocht. Hier was een prachtige waterval waar we ons konden douchen., en ben ik mijn zonnebril verloren.
Na het bezoeken van de waterval zijn we met de boot verder gegaan richting Satonda Island. Op dit eiland was een groot zoutwater meer waar je kon snorkelen. Persoonlijk was dit water wat te warm voor me, was namelijk net pis waar je in zwom.
Op dit eiland was ook een pachting uitzicht en hebben we ook gerelaxt op het strand en gesnorkeld in de zee.
Na het bezoeken van Satonda Island, zijn we verder gevaren richting Gili Laba. Deze trip duurde 18 uur en de boot zal de hele nacht door varen.
Dit was niet zo’n succesvolle avond voor mij en enkele anderen. Want de golven waren erg hoog die avond en ik had bijna last van zee ziek. Gelukkig na het avond eten was dit stukken minder.

Zaterdag: Na een wilde nacht over de golven werd ik s’morgens erg vroeg wakker en heb ik genoten van de zonsopkomst over het water. Toen we s’morgen aan kwamen op Gili Laba zijn we eerst gaan trekken naar de top van het eiland. Natuurlijk dacht ik dat ik wel kon trekken op slippers en had ik geen schoenen meegenomen… (geen commentaar, ik weet wat jullie nu denken)
Dit was een prachtig uitzicht en ik denk de plek waar ik de mooiste foto’s heb genomen van het landscape van Flores.
Nadat we op de top van de berg waren geweest, hadden we nog tijd om op deze plek te snorkelen en te relaxen.
Na het zien van dit prachtige uitzicht zijn we richting de “Pink Beach”gegaan. Dit strand ziet er roze uit door de kleine stukjes rood koraal die zijn vermengd met het witte zand.
Hier hebben we gesnorkeld en erg veel prachtige vissen gezien.
Na het snorkelen zijn we op weg gegaan naar Komodo Island. Maar omdat we s’nachts motor pech hadden gehad waren we iets te laat bij deze bestemming. Hier hebben we een afspraak gemaakt dat we de volgende dag, s’morgens vroeg op tijd de komodo tour willen doen.
Dus hebben we de boot aan de haven van Komodo gelegd. De kapitein was het hier niet mee eens omdat hij niet met de boot langs de pier wilde staan. Omdat er enkele jaren geleden, komodovaranen op de boot waren geklommen na het ruiken van voedsel.
Dus bleven we in de baai met de boot. Die avond heb ik een van de bemanning gevraagd om mij te leren vissen op Indonesische mannier. Dus met visdraad, een nagel als lood en slachtaval van het eten.
Op het begin was ik aan het vissen voor Inktvis, helaas had ik geen succes. Daarna probeerde ik te vissen op vis. En na 30 minuten had ik een Red snaper gevangen.
De rest van de avond hebben we gezellig gekletst op de boot met flink wat biertjes en whiskey.
Zondag: Zijn we vroeg opgestaan om de Komodo tour te doen. Ik en 6 anderen hadden gekozen voor de long trek, omdat je dan meer van het eiland te zien krijgt. Deze duurde ongeveer 1,5 uur, dus niet ze erg lang.
In de jungle hadden we veel geluk, we hadden namelijk 2 komodovaranen gespot. Later bij aankomst van de voederplaats waren er nog een paar te zien. Maar deze locatie was niet zo interessant omdat ze hier vaker gevoerd worden.
Na het bezoeken van dit eiland zijn we verder gevaren naar Rinca Islandm (Loh Buaya). Hier hebben we de 2e Komodo tour gedaan. De varanen waren om dit eiland een stuk kleiner en agressiever, maar hier hebben we er wel meer gezien. Persoonlijk vond ik deze locatie mooier, vooral door het uitzicht over de groene velden en bomen. De baai was ook mooi om te zien, erg helder en blauw.
Verder zaten op dit eiland ook wilde paarden, buffalow, zwijnen en apen.
Na deze trekking trip over het eiland zijn we richting Kelor Island gevaren. Hier hebben we gesnorkeld en prachtige vissen en koraal gezien. De vissen waren hier verassend agressief. Ze kwamen namelijk achter je aan, alsof ze iets wilde beschermen.
Na het snorkelen en relaxen op het strand zijn we richting onze eindbestemming gegaan, dit was Labuan Bajo.
Hier hebben we een nacht geboekt in het Silvia Hotel met 5 personen. Met de trip hebben we namelijk 3 Duitse studenten ontmoet waar ik we een goede klik mee had. Het hotel was erg prachtig, mooi zwembad en een heerlijk bed en douche. De douche en het bed was erg welkom na de paar nachten op het deck van de boot.
Toen ik het bed raakte was ik ook zo weg…. Truste….

  • 20 Mei 2014 - 08:31

    Gerdy:

    Ha Ruud,
    Heb mien stum veur dig oetgebracht!!
    Wat weer ein oetgebreidt verslaag geweldige foto's weer ein belaefenis derbeej!!

  • 20 Mei 2014 - 20:08

    Sjoerd Tieuwe:

    Super leuk verslaag alwer. Heb natuurlijk gestemt en pap ok gecharterd det te doon!
    geniet mer lekker van dien hotel!

    Vul spass nog en geniet dervan!

  • 21 Mei 2014 - 01:47

    Ruud:

    Hej Gerdy en Sjoerd,
    Avas bedankt veur de stum, auk van diene pap :)
    En ik zal heej nog vuul genieten. No weit ik wie Gambia waas veur dg.
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 15 Feb. 2014
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 27129

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 11 Juli 2014

Bali

Landen bezocht: